لیست اختراعات وحيد صدرالديني
بروز مشكلات و خسارات جاني در پروژه هاي عمراني، سدها و معدن و بخش هايي از صنعت براي كارگران يا كادر مشغول در اين فعاليت بسيار شايع مي باشد. به ويژه در پروژه هاي عمراني و سدسازي و معادن بسيار اتفاق مي افتد كه با ايجاد برخي مشكلات از جمله ريزش ساختمان، شستن ديواره هاي پيش ساخته يا تخريب و بسته شدن محور خروجي معادن، افراد حاضر در اين موقعيت ها دچار صدمات جاني شده و علاوه بر ا« حتي موقعيت آنها نيز براي انجام عمليات نجات مشخص نباشد. لذا بسيار اتفاق مي افتد كه در حوادث مذكور براي اين افراد مشكلات غيرقابل جبران جاني پيش مي آيد و يا حتي در برخي موارد جان خود را از دست مي دهند. لذا وجود سامانه اي مكانيزه براي مانيتورينگ علائم حياتي افراد شاغل در موقعيت هاي خطرناك و حساس ضروري به نظر مي رسد تا هم در مواقع بروز حادثه اطلاعات جامعي از وضعيت افراد و موقعيت دقيق انها در دست باشد و هم در مواقع عادي راندومان كاري افراد مشغول در پروژه يا خط توليد قابل بررسي گردد. در اين سيستم 3 مورد از علايم حياتي بدن از جمله نبض، فشار خون و درجه حرارت در كنار عرق و رطوبت بدن، توسط چند سرس سنسور مجزا اناليز و سنس شده و اطلاعات آن به منظور مقايسه با پارامترهاي اوليه در اختيار پردازنده سيستم قرار مي گيرد. از جمله نبض، فشار خوهن، درجه حرارت، با توجه به اينكه غالبا بروز حوادث در پروژه هاي عمراني و ساختماني و معادن موجب گرفتاري يا محبوس شدن افراد در موقعيت هاي متفاوتي از محل مي شود، انجام عمليات نجات براي اين حوادث امري بسيار سخت است و بارها اتفاق مي افتد كه پس از تلاش فراوان موفق به پيدا كردن فردي در يك حل خراب شده يا زير آوار مي شوند اما پس از بيرون آوردن وي از اين موقعيت متوجه مرگ وي در اثر حادثه مي شوند در حالي كه با اين زحمتم و تلاش مي شد افرادي كه در موقعيتي ديگر زنده هستند را نجات داد و اين مسائل به اين خاطر است كه اطلاعاتي از وضعيت جسماني افراد و موقعيت آنها ر دست نيست كه همين موضوع موجب خسارات جاني غيرقابل جبران در حوادث عمراني و معادن مي شود. لذا در اين سيستم علاوه بر سامانه اناليز علائم حياتي از سيستم هاي رديابي براي تعيين موقعيت افراد به هنگام بروز مسائل استفاده كرده ايم، موقعيت ياب اصلي اين سيستم سامانه موقعيت يابي جهاني GPS مي باشد كه مدار آن در مچبند طراحي و برنامه آن در پردازنده برنامه نويسي مي شود اما با توجه به موقعيت هاي خاص پروژه هاي عمراني سد و معدن، ممكن است در برخي از موقعيت ها اين سيستم به دليل قطع ارتباط كارايي لازم را نداشته باشد لذا از آناليز شبه نيروهاي كوريوليس براي موقعيت يابي به عنوان روش رديابي مكمل در سيستم استفاده كرده ايم.
با توجه به اينكه خودروهاي اورژانسي مانند آمبولانس، پليس، آتش نشاني و غيره ماموريت نجات جان و مال مردم دارند، سرعت و سهولت تردد آنها امري بسيار مهم و ضروري است. همچنين عدم هماهنگي تجهيزات ترافيكي با هم و با مولفه هاي مختلفي مانند مشخصات جوي و ترافيكي جادّه و خيابان مشكلاتي را به وجود مي آورند. به عنوان مثال شرايط جوّي و ترافيكي هيچ تاثيري در تنظيم ميزان حداكثر سرعت مجاز در جاده ها و خيابان ها نداشته و سرعت مُجازي كه براي آن جاده يا خيابان اعمال شده در تمام شرايط يكسان است و در شرايطي مانند مه غليظ، لغزندگي جاده، ترافيك سنگين و غيره هيچ تاثيري در آن به وجود نمي آيد كه اين در اكثر موارد مشكل ساز خواهد بود. لذا برطرف نمودن تمام اين موانع امري لازم و ضروري مي باشد. بنابراين هدف از طراحي اين اختراع، سهولت تردد خودروهاي اورژانسي و ايجاد هماهنگي بين مولفه هاي جوي و ترافيكي با تجهيزات ترافيكي است. در اين سيستم براي تشخيص تردد خودروهاي اورژانسي از مدار آناليز صوت HM2007 و سيستم كد آنلاين و آفلاين RFI استفاده مي شود كه اساس كار آن مبتني بر آناليز مولفه هاي اصلي امواج صوتي از جمله بسامد، دامنه و اختلاف فاز و نيز مقايسه مولفه هاي دريافتي با اطلاعات وارد شده توسط پردازنده است كه در صورت تطابق صوت آژير با صوت تعريف شده به پردازنده، سيستم تردد خودروي اورژانسي را تشخيص داده و فرمان روشن شدن چراغ سبز براي مسير حركتي آن به صورت اتوماتيك روشن مي كند. براي افزايش امنيت عبور و مرور از دو رديف سنسور استفاده مي شود. سنسورهاي رديف اول در حدود صد متري تقاطع و سنسورهاي رديف دوم نيز در حوالي محور چهارراه ها يا كنار چراغ هاي راهنمايي نصب مي شوند و با عبور خودروي در حال ماموريت از كنار آنها، فرمان روشن شدن چراغ سبز براي مسير در حال حركت آنها و فرمان روشن شدن چراغ قرمز براي محور مقابل روشن مي شود. به عنوان مثال اگر اين خودرو با آژير روشن با سرعتي معادل 90 كيلومتر بر ساعت يعني معادل 25 متر بر ثانيه حركت كند، 4 ثانيه طول مي كشد تا از سنسورهاي رديف اول به سنسورهاي رديف دوم برسند. يعني براي سهولت تردد خودروها در حين ماموريت و براي افزايش ايمني عبور و مرور و جلوگيري از روشن شدن ناگهان چراغ قرمز براي محور مقابل، چراغ نارنجي (احتياط) به مدت 4 ثانيه كه زمان استاندارد آن است براي محور مقابل روشن مي شود. همچنين در سيستم هماهنگ سازي، براي تشخيص شرايط جوي از برخي سنسورها مانند سنسورهاي رطوبتي، سنسورهاي سنجش دما، سنسورهاي الكترونيكي نوري استفاده مي كنيم و پردازنده سيستم پس از بررسي اطلاعات دريافتي از سنسورها، ميزان بارندگي در جاده، امكان لغزندگي جاده، ميزان مه و دماي جاده را تشخيص داده و اطلاعات را با كنترلر مركزي به اشتراك مي گذارد. براي تشخيص شرايط ترافيكي از جمله ميزان حجم ترافيك از سيستم هاي مبتني بر سنسورهاي الكترومغناطيسي و القايي و فرستنده ها و گيرنده هاي فراصوتي استفاده مي كنيم كه با استفاده از سيستم هاي الكترومغناطيسي و القايي و مولدهاي پيزوالكتريكي امواج فراصوتي و پردازنده هاي الكترونيكي، حجم ترافيك در جاده و مسيرهاي مورد نظر تشخيص داده مي شود.
زمين لرزه يكي از وحشتناك ترين پديده هاي طبيعت محسوب مي شود. اغلب زميني را كه روي آن ايستاده ايم، به صورت تخته سنگ هاي صلب و محكمي تصور مي كنيم كه از استحكام زيادي برخوردار است. هنگامي كه زمين لرزه اي روي مي دهد، براي لحظه اي اين تصور بر هم مي ريزد. اما طي همان لحظه كوتاه خسارت هاي شديدي وارد مي شود. زمين لرزه در صورتي كه قدرت كافي را داشته باشد، در بسياري از مواقع خرابي هايي را در پي دارد. يكي از مهمترين صدمات به هنگام بروز زمين لرزه، انفجار و آتش سوزي هاي ناشي از زمين لرزه مي باشد؛ مانند زلزله سال 1906 سان فرانسيسكو، زلزله 1923 شهر توكيو و يا 1369 رودبار و منجيل. اين مورد يكي از مهمترين عوامل آسيب هاي جاني و مالي به هنگام بروز زمين لرزه است كه با بهره گيري از دانش و تكنولوژي مي توان آن را كنترل نموده و از بروز آن پيشگيري كرد كه اين طرح براي حل اين مشكل موجود طراحي و ساخته شده است. اساس كار اين سيستم به اين صورت است كه سازه اختراع متشكل از سنسور لرزشي به عنوان لرزه نگار، پردازنده و كنترلر، رله و يا شير گاز الكترونيكي در محل مناسبي از ساختمان و در انشعاب اصلي شير گاز قرار مي گيرد؛ به هنگام بروز زمين لرزه، سنسور سيستم، لرزش را تشخيص داده و شدت و بزرگي زمين لرزه با آناليز پالس هاي سنسور ثبت مي شود. تعيين شدت زمين لرزه بدين ترتيب است كه براي هر كدام از مقياسها جدولي تهيه شده است و بر اساس آن ميزان آسيبهاي ناشي از زلزله بر سازه هاي مختلف ارائه گرديده است و مشاهده گر با تطبيق خسارتهاي بوجود آمده از زلزله با موارد ذكر شده در جدول كه به پردازنده تعريف شده است، شدت زلزله را تعيين مي¬كند. بر اساس اطلاعات اين جدول مي توان تخمين زد كه زلزله اي كه رخ مي دهد تا چه اندازه مي تواند خسارات فيزيكي به همراه داشته باشد، بنابراين اين اطلاعات به پردازنده سيستم تعريف مي شود در واقع شدت مورد نياز براي تخريب خطوط و شبكه گاز از داده هاي تعريف شده به پردازنده مي باشد كه به هنگام بروز زمين لرزه پردازنده سيستم اطلاعات ثبت شده توسط سنسور لرزه نگار را به صورت آني آناليز مي كند؛ اين اطلاعات شامل شدت و بزرگي زلزله در محلي كه سيستم در آن نصب شده است (نه در كانون زلزله) مي باشد؛ در صورتي كه زمين لرزه شدت كافي براي ايجاد خرابي در شبكه گاز را داشته باشد فرمان شروع به كار رله براي قطع جريان گاز در انشعاب اصلي را صادر مي كند. به منظور بهبود عملكرد سيستم هاي اجتناب از نشت گاز و انفجار در مواقع بروز زمين لرزه و براي عدم استفاده از سيستم هاي شير مكانيكي و كليد رله، مي توان از يك شير برقي در قسمت ورودي اصلي گاز به هر واحد استفاده نمود. با اجراي اين طرح و توليد انبوه و استاندارد اجباري اين سيستم مي توان خسارات و تلفات مالي و جاني ناشي از زمين لرزه را مخصوصا" در شهرهاي بزرگ به صورت چشمگيري كاهش داد.
زمين لرزه يكي از مخرب ترين و زيانبار ترين بلاياي طبيعي است. كه همه ساله هزاران و حتي در برخي مواقع ميليون ها نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر وقوع زلزله از دست مي دهند. يكي از مهمترين فاكتورهاي موثر در ميزان تلفات جاني به هنگام بروز زمين لرزه، زمان وقوع آن است. زمين لرزه هايي كه در مواقع روز رخ مي دهند به صورت چشمگيري تلفات كمتري نسبت به زمين لرزه هاي نصف شب دارند. چرا كه در مواقع روز اغلب مردم در خانه هاي خود نبوده و حتي در صورتي كه در محل زندگي خود باشند مجال گريختن از آوار را پيدا مي كنند. زمين لرزه هاي شب هنگام از اين جهت كه اكثريت قريب به اتفاق مردم در محل سكونت خود به سر مي برند تلفات جاني بسيار زيادي خواهد داشت. همانند زلزله هاي سال 1906 سان فرانسيسكو و زلزله 1923 شهر توكيو و يا 1369 رودبار و منجيل و سال 1383 بم. با توجه به نمودارهاي لرزه نگاري زمين لرزه از يك قدرت كمي آغاز شده و تا قدرت خاصي ادامه پيدا مي كند، لحظات اوليه بروز زمين لرزه توسط انسان قابل حس نيست و انسان زماني بروز زمين لرزه را حس ميكند كه به يك قدرت خاصي رسيده باشد. همچنين با توجه به اين موضوع كه زلزله براي كسي كه در خواب است بعد از رسيدن به قدرت بيشتري قابل حس است، يعني زلزله در لحظات اوليه قابل درك نيست و فرد زمين لرزه را زماني حس ميكند كه به قدرت تخريبي رسيده است كه در اين حالت مجال گريختن از زلزله را پيدا نمي كند. لذا وجود زنگي هشداري براي اعلام بروز زلزله در لحظات اوليه امري ضروري به نظر مي رسد كه اين طرح با هدف اجراي اين سيستم طراحي و ساخته شده است. اين سيستم زمين لرزه را در همان لحظات اوليه وقوع كه حتي براي كساني كه در بيداري به سر مي برند قابل حس نيست؛ هشدار مي دهد و فرد با شنيدن زنگ هشداري پيش از قدرت گرفتن زمين لرزه مجال گريختن از محل را پيدا ميكند. سازه اختراع متشكل از سنسور لرزشي به عنوان لرزه نگار، پردازنده و كنترلر و زنگ و آلارم هشداري در محل مناسب ترجيحا تراز شده از ساختمان قرار مي گيرد و به هنگام بروز زمين لرزه، سنسور سيستم لرزش را تشخيص داده و شدت و بزرگي زمين و سير صعودي و نزولي آن را ثبت و توسط پردازنده آناليز مي كند. تعيين شدت زمين لرزه بدين ترتيب است كه براي هر كدام از مقياسها جدولي تهيه شده است و بر اساس آن ميزان آسيبهاي ناشي از زلزله بر سازه هاي مختلف ارائه گرديده است و مشاهده گر با تطبيق خسارتهاي بوجود آمده از زلزله با موارد ذكر شده در جدول كه به پردازنده تعريف شده است، شدت زلزله و سير صعودي آن را تعيين مي-كند. زماني كه زلزله اي رخ مي دهد سنسورهاي لرزشي بروز آن را تشخيص مي دهند، اگر قدرت زلزله تا مقياس خاصي كه به پردازنده تعريف شده است (مثلا 2 ريشتر) برسد و سير قدرت زلزله صعودي باشد پردازنده به صورت آني فرمان روشن شدن زنگ هشداري را صادر مي كند. زنگ هشداري اعلام مي كند كه زمين لرزه اي در حال وقوع است در حالي كه انسان هيچ لرزشي را حس نكرده است، چرا كه انسان زلزله را پس از رسيدن به قدرت خاصي (تقريبا 3 ريشتر) احساس مي كند و اگر فرد در حال خواب باشد زمين لرزه را زماني حس خواهد كرد كه به قدرت تخريبي (بالاي 5 ريشتر) خود رسيده است. پس از روشن شدن آلارم هشداري تا بروز قوي زمين لرزه فرد چند ثانيه اي فرصت دارد تا محل فضاي بسته اي كه در آن قرار دارد را به محل امن تري ترك كند.
با توجه به مصرف و توليد بسيار بالاي بسته بندي هاي تتراپك در دنيا حدود 57 كشور در جهان براي تامين اين تعداد پاكت مواد تتراپك را توليد مي كنند كه در كشور ايران گاهي 70-80 ميليون پاكت در سال و گاهي حتي تا 200 ميليون پاكت در سال مصرف پاكت تترا پك است يكي از مهمترين مسائل در توليد پاكت هاي تتراپك تشت يابي و عيب يابي آنها پس از مرحله توليد است اين عمل هم براي ارائه پاكت سالم به كارخانجان مصرف كننده و هم براي نظارت بر عملكرد بي نقص خطوط توليد پاكت مي باشد به گونه اي كه اگر پاكت هاي توليد مورد نشت يابي و عيب يابي قرار نگيرند ممكن است كل محصول توليدي يك خط توليد به خاطر يك مشكل اساسي معيوب توليد گردد هم اكنون روش مورد استفاده براي نشت يابي اين پاكت هاي بسته بندي به اين صورت است كه پاكت توليد شده از آب نمك پر مي شود و وارد دستگاه الكتروليت شده و در مخزن آب نمك قرار مي گيرد در اين مرحله به صورت دستي آند وارد بسته بندي و كاتد وارد مخزن شده و در صورت وجود نشتي در بسته بندي چراغي روشن مي شود كه نشان دهنده حفره در بسته بندي است و پس از آن وارد دستگاه شست و شو خشك كن مي گردد اين مرحله با اعمال هزينه خريد و نگهداري بسيار بالايي در كارخانجات توليد اين بسته بندي ها صورت مي گردد و سرعت عمل نشت يابي پاكت هاي نشت شده از حالت ايزوله خارج شده و احتمال مسموميت بسته بندي وجود دارد اما دستگاه ابداعي ارائه شده توسط اينجانبان كاملا هوشمند و اتوماتيك بوده و نيروي انساني هيچ نقشي در آن ندارد و در فرآيند نشت يابي در اين سيستم مرحله شست و شو و يك مرحله خشك كني حذف مي شود و از محلول آب و نمك نيز از چرخه فرآيند استفاده نمي شود فلذا هزينه نصب و نگهداري آن به مراتب پايين تر است به اين صورت كه بسته بندي هاي تترا پك پس از توليد وارد نوار نقاله مخصوص نشت يابي سيستم مي شوند و به صورت اتوماتيك از آب پر مي شوند و سپس وارد دستگاه خشك كن مي شوند تا سطح بيروني آنها به صورت كامل از آب خشك شود پس از آنكه سطح خارجي پاكت كاملا از آب خشك شده و اطمينان از اين امر حاصل گشت پاكت وارد نوار نقاله سنسورهاي mems مي شوند كه اين سنسورها از حساسيت فوق العاده بالايي برخوردارند و ويژگي هاي يوني و الكتروليتي آب به پردازنده آنها تعريف مي شوند و سنسورها برخورد كمترين مقدار آب را در سريع ترين زمان تشخيص مي دهند كه با توجه به عبور پاكت ها از دستگاه خشك كن سيستم برخورد آب با سنسور را به عنوان نشتي اعلام كرده و پاكت معيوب را به وسيله آونگ بالاي نوار نقاله به مخزن مربوطه مي اندازد پاكت سالم پس از عبور از نوار نقاله وارد سيستم تخليه آب شده و پس از آن به عنوان پاكت سالم و تست شده از نوار نقاله خارج شده و وارد خط پر شدن از مايع غذايي با خط بسته بندي مي شود
تلاصه توصيقا : متواري شدن خودروها پس از وقوع تصادف يكي از مشكلات عمده حمل و نقل و ترافيك به ويژه در حيطه ترافيك شهري مي باشد .. لذا اين سيستم با هدف تشخيص بروز تصادف و شناسايي خودرو اصابت كننده و ذخيره اطلاعات آن طراحي و ساخته شده است كه اساس كار آن مبتني بر عملكرد سنسورهاي صوتي و لرزشي براي تشخيص بروز تصادف و سيستم هاي پردازش تصوير براي شناسايي خودرو اصابت كنند. و ذخيره اتوماتيك اطلاعات آن مي باشد. اين سيستم هم در حالتي كه خودرو در حال حركت است و هم در حالتي كه خودرو در حالت پارك يا متوقف است مي تواند عمل كند. به هنگام بروز تصادف بر اثر ضربه ميله درون سنسور لرزشي سيستم به صورت ناگهاني حركت مي كند و پردازنده ميزان حركت و جهت حركت اين ميله را آناليز مي كند، هرگاه ميزان حركت ميله از پارامتري كه به پردازنده تعريف شده است بيشتر باشد سيستم بروز ضربه در خودرو را تشخيص مي دهد.جهت حركت ميله نيز نشان دهنده جهت برخورد با خودرو است.همچنين براي افزايش دقت در سيستم از سنسورهاي صوتي در كنار سنسور لرزشي ياد شده استفاده خواهيم نمود چون ممكن است ضربه وارده به خودرو در اثر تصادف نبوده مثلا در اثر گذر خودرو از چاله يا مواردي از اين قبيل باشد. لذا براي افزايش دقت عملي سيستم از سنسورهاي صوتي براي تشخيص وقوع تصادف استفاده مي كنيم. به اين صورت كه صوت ضربه به قست هاي مختلف خودروها با توجه به آلياژ مورد استفاده در ساخت آن به پردازنده سنسور صوتي ، صوت ايجاد شده در در محيط را با صوت تعريف شده مقايسه مي كند و در صورت مطابقت بروز ضربه تصادفي در نقطه مورد نظر خودرو را تشخيص مي دهد. با اين روش مكمل شدت تصادف و محل دقيق اصابت به صورت كامل براي سيستم مشخص مي شود و سيستم هاي ذخيره تصوير و پردازش تصويري بر اساس اين پارامترهاي دريافتي تصوير شروع به كار مي كنند چون ممكن است در محل تصادف خودروهايي غير از خودرو اصابت كننده نيز وجود داشته باشد. بدين ترتيب خودرو اصابت كننده بلافاصله توسط سيستم هاي پردازش تصوير تشخيص داده شده و تمامي اطلاعات شناسايي آن به صورت اتوماتيك در حافظه سيستم ذخيره مي شود. لذا با اجراي اين مشكل بروز سيستم خسارت ناشي از متواري شدن خودروهاي تصادف كننده به صورت كامل با تكيه بر تكنولوژي روز سامانه حل مي شود.
كاهش دماي بدن بيماران تحت عمل جراحي، عوارضي را حين و بعد از بيهوشي براي بيمار به دنبال دارد. اين كاهش دما تحت سه عامل رخ مي دهد كه يكي از ا«ها كاهش دماي محيط مي باشد و اين كاهش دماي محيط عوارض بسيار و غير قابل جبراني دارد كه در توصيف طرح به آنها به اشاره شده است. لذا با توجه به اين عوارض اين نكته حايز اهميت است كه در بيماراني كه مشكلات قلبي عروقي دارند اين افزايش و كاهش فشار مي تواند مشكلاتي جدي براي بيمار ايجاد كند. علاوه بر آن ايسكمي قلبي و به تبع آن انفاركتوس نيز عليت مرگ شماري از بيماران قلبي است. تمامي عوارضي كه در اين بخش ذكر شده اكثرا در همه ي بيماران و بخصوص سالخوردگان و اطفال بسيار خطرناك بوده و بايد از آن جلوگيري نمود. پس كاهش دماي محيط جراحي روش مناسبي براي عدم تعريق جراح نمي باشد و اگر از سرد كننده ها استفاده نكنيم بر سر و روي جراح عرق خواهد نشست. اين عرق در تمركز جراح تاثير خواهد گذاشت و محل كار ايشان خواهد گشت. اين امر باعث كاهش كيفيت جراحي گشته حتي احتمال خطا را افزايش مي دهد. از آنجايي كه كوچكترين خطا در جراحي تبعات جاني را براي بيمار ايجاد مي كند بايد از اين مشكل جلوگيري كرد. علاوه بر آن در جراحي هاي طولاني مدت كه تا 4 ساعت يا بيشتر (حتي تا 9 ساعت در جراحي هاي كرانيال) طول مي كشد جلوگيري از تعريف اجتناب ناپذير است. بعلاوه در اينصورت حتي احتمال چكيدن قطره اي از عرق جراح بر فيلد عمل وجود دارد كه باعث آن - استريل شدن موضع عمل گشته و عفونتهاي وسيع و در موارد شديد مرگ بيمار را به دنبال خواهد داشت و به منظور جلوگيري از اين مشكل بر روي عينك جراحان دستگاهي با وزن كم تعبيه شده كه حساس به رطوبت پيشاني جراح بوده و با كمترين رطوبتي شروع به كار كرده و عرق جراح را توسط الياف و فوم هاي جاذب رطوبت خشك مي نمايد. در اين سيستم دو اهرم به كار گرفته شده است كه از پهلو به صورت كروي حركت كرده و بر روي پيشاني عرق كرده جراح مي نشيند، جنس اين الياف از نوع الياف پلي اتيلن ترفنالات مي باشد كه سبك بوده و جاذب مناسبي براي رطوبت هستند، جنس اهرم ها نيز از جنس ميله هاي آلومينيومي هستند. عمل تخشيص عرق در اين سيستم به صورت هوشمند و اتوماتيك و توسط سنسورهاي حساس به رطوبت و آناليز مولفه هاي آن توسط پردازنده سيستم مي باشد كه نوع سنسورها از H51101 مي باشند و موتورهاي محرك اهرم ها نيز از نوع موتورهاي سنكرون جريان متناوب تك فاز مي باشند كه در ادامه توصيف طرح، توضيحات هر كدام از قسمت هاي سيستم به صورت مجزا آمده است.
عینک سمی ایزوله مجهز به فن تهویه
دستگاه كوتر وسيله ايست كه جراح از آن براي برش بافتها حين جراحي استفاده مي نمايد. اين دستگاه از برق استفاده مي كند و برش را ميسر مي سازد. كو آگوليتور نيز وسيله ايست كه جراح از آن براي بند آوردن خون خروجي از رگها استفاده مي كند. هر دوي اين ها بر روي يك دستگاه كه مانند خودكاري ضخيم است سوار شده اند و براي هر يك از آنهخا يك دكمه روي بدنه اين وسيله وجود دارد. اين وسيله به صورت استريل براي هر بيمار به كار گرفته مي شود. از آنجايي كه اين وسيله حين بريدن توسط جريان برق باعث سوختگي مي گردد. بوي بسيار تند و نامطبوع سوختگي گوشت جراح و اطرافيان را مي آزارد. لذا اين سيستم براي جمع آوري بو و هواي نامطبوع ايجاد شده در اين حين طراحي و ساخته شده است. براي اين منظور مي توانيم از يك فن كوچك با گشتاور بالا استفاده نماييم كه اين فن قابليت استريل نمودن دوباره را دارد و در مقابل مايعات مقاوم بوده و خراب نمي گردد. اين فن را مي توان به راحتي روي وسيله خودكار مانند سوار نمود يا به صورت پايه اي متصل به هم توليد كرد. هنگامي كه در يك كاربرد تهويه مطبوع احتياج به سيستم كانال باشد، فن هاي لوله محوري، برد محوي يو يا سانتريفوژ را مي توان مورد استفاده قرار داد. اما در مواردي كه سيستم كانال وجود نداشته و مقاومت كمي در مقابل جريان هوا وجود دارد، به كار بردن فن پروانه اي مناسب تر است. در عين حال هنگامي كه تجهيزات آمادهن نصب براي كاربردهايي كه احتياج به شبكه كانال ندارند مورد استفاده قرار مي گيرند اغلب فن هاي سانتريفوژ به كار برده مي شود.
فررايند موقعيت يابي به عنوان يك عمليات مهم در اكثر فرايندهاي مهندسي، حمل و نقل، عمليات عمراني، سيستم هاي ارتباطي و غيره محسوب مي شود كه نقش سازنده و تاثير گذاري را در اين فرايندهاي ايفا مي كند لذا سيستم ها و روش هاي متعددي براي انجام اين فرايند در سطح جهان وجود دارد اما همه اين سيستم ها يك عيب و كاستي مشترك دارند و آن وابستگي و الزام ارتباط آنهاست كه اين سيستم ها را محدود و دايره ي كاربرد آنها را كوچك تر كرده است. بر اين اساس اين سيستم به عنوان اولين سامانه اي كه عمل موقعيت يابي را به صورت خود آناليزگر و بدون ايجاد هيچ گونه ارتباطي با ماهواره ها يا ساير سيستم هاي فرستنده انجام مي دهد طراحي و ساخته شده است. اساس كار اين سيستم مبتني بر بهره گيري از شبه نيروها و اثر كوريوليس چرخش زمين است. نيروي كوريوليس يك شبه نيرو است كه سبب انحراف يك شي ء متحرك در دستگاه چرخان مي شود و از چرخش زمين حول محور خود ايجاد مي شود. براساس همين نيروهاي كوريوليس چرخش زمين آب به هنگام ورود به يك حفره نسبت به منطقه اي كه در آن اين عمل صورت مي گيرد واكنشي متقاوت خواهد داشت. به طوري كه هنگام ورود به يك حفره در نيمكره شمالي به صورت پادساعتكرد و در نيم كره جنوبي به صورت ساعتگرد خواهد چرخيد. در فناوري اين سيستم نيز از ويژگي هاي چرخشي آب هنگام ورود به گودال براي انجام عمل موقعيت يابي استفاده شده است كه مولفه هاي اين فرايند به عنوان اساس تشخيص طول و عرض جغرافيايي منطقه مورد نظر خواهند بود. به اين صورت كه مقدار مشخصي آب خالص با ويژگي هاي سيالاتي مشخص در محفظه مخصوص سيستم وارد حفره اي با شعاع مشخص مي گردد. سنسورهاي تشخيص حركت PIR و تشخيص زاويه KMZ41 ويژگي هاي حركتي و چرخشي آب به هنگام ورود به حفره را ثبت كرده و اطلاعات آن را با پردازنده هاي سيستم به اشتراك مي گذارند پردازنده ها براساس اطلاعات استاندارد تعريف شده به IC هاي قابل برنامه ريزي مولفه هاي مورد نظر چرخش آب را آناليز و مقايه كرده و اطلاعات آن را با سيستم تطبيق موقعيت به اشتراك مي گذارند حركت آونگ فوكو در سامانه به عنوان روش مكمل جهت كاهش خطاي موقعيت يابي و افزايش دقت مورد استفاده قرار مي گيرد. روش موقعيت يابي در اين سيستم به صورت حذفي است يعني در هر مرحله از فرايند موقعيت يابي نصف مناطق از مولفه هاي آناليزي حذف شده و در نهايت موقعيت منطقه موردنظر در مقياس دقت سيستم به دست مي آيد. به عنوان مثال اگر سيستم در شهري از كشورهاي نيمكره شمالي مورد استفاده قرار گيرد، آب درون محفظه سيستم با زاويه، سيليكون قطر و سرعتي تعريف شده به صورت پاد ساعتگرد خواهد چرخيد. سنسورها و پردازنده هاي سيستم با دريافت و آناليز چرخش پادساعتگرد آب، مكان سيستم در نيمكره شمالي را تشخيص داده و نيمكره جنوبي از دايره آناليز سيستم خارج مي شود سپس پردازش زاويه و ساير مولفه هاي حركت و چرخش آب بر حسب اطلاعات تعريف شده و آناليز پردازنده نصفي از نيم كره شمالي را حذف كرده و بدين ترتيب به صورت حذفي شعاع آناليز نصف نصف كاهش يافته و سپس سيستم به مقياس دقت خود خواهد رسيد. به عنوان مثال موقعيت سامانه در كشور ايران شهر تهران را به صورت طول و عرض جغرافيايي تشخيص خواهد داد كه در اين مرحله پردازش نوسان آونگ فوكو منطقه مورد نظر سامانه در شهر تهران را تشخيص داده و نمايش منطقه با دقت مورد نظر توسط سيستم صورت مي گيرد.
موارد یافت شده: 20